lördag 12 januari 2013

At the mall

Så många människor det finns! Jag sitter nu på ett café mitt i ett stort köpcentra, ”Midland mall” där säkert 10.000 tals människor trängs. Vi tänkte, vår vana trogen, göra diverse saker idag. Efter i timme här påminner vi oss att en sak per dag verkligen ÄR vad vi klarar av.

Vi har köpt mer städutrustning, de flesta andra shoppar inför skolstarten. Jag tänker på förra gången vi kom till Sydafrika och vi tillsammans med våra fem barn köpte skoluniformer, suddgummi, pennor och böcker. Det tog tid! Jag kan riktigt känna stressen, förväntningarna, oron och glädjen som barnen och deras föräldrar känner.
Denna gång behöver vi inte stressa med sådant – men saknar våra barn det gör vi så klart!
Det är spännande att bara sitta och iaktta människor, i smyg så där. Det är påtagligt många indier här i Pietermaritzburg, om jag jämför med Bloemfontein där vi bodde förra gången.  Så klart bor zuluer här liksom engelsktalande och afrikaanstalande människor. Härlig blandning!
Även om vi inte känner så många än har vi i alla fall träffat två personer idag som vi känner - bland alla tusentals! Inne på en mobiltelefonshop träffade vi ”vår” rörmokare, han som fixar vårt badrum. Sedan mötte vi en kvinna som arbetar på PMC (de förtag vi hyr av) i en affär som säljer husgeråd. Vi fick många tips om vad som var bäst. Här i Sydafrika vill alla hjälpa till och det bådar gott inför min ”läxa” att inte försöka fixa allt själv.
Imorgon ska vi gå i kyrkan som finns på det Lutherska seminariet väldigt nära oss. Får se om vi möter någon vi känner då!

1 kommentar:

  1. Mamma, jag saknar er med! Va kul det ar att folja din blogg!

    SvaraRadera