söndag 16 juni 2013

Mycket att fira idag!


Dagen börjar med bröllopsfrukost - Anders och jag har varit gifta i 29 år! Det är fantastiskt att få vara gift med den person som både är min bästa vän, mina fars barn och den jag älskar. Jag är så oerhört tacksam, för jag vet att det inte är alla förunnat att få ha det så. Det är en gåva vi får värna. Jag tänker ofta på vår vigselförrättares tal då han sa; "Anders din uppgift är att älska Kristina och tänka och se till hennes bästa och din uppgift Kristina är att älska Anders och tänka och se till hans bästa. På det sättet behöves ni inte hävda er för ni ser i första hand till varandra!"
Det låter enkelt men vi vet alla att det inte är så. För att försöka leva så, behöver man prata med varandra-och lyssna!
Och sen kolla att man förstått vad den andra sagt.

Idag firades Fathers Day i Sydafrika. I Eastwood, som i de flesta kyrkor, delades små gåvor ut till alla fäder och de hyllades med sång. Efter gudstjänsten hade ungdomarna dukat fram lunch och diverse bakverk. I ett Sydafrika där många fäder inte är närvarande i hemmen, p g a tonårsgraviditeter,skilsmässa, föräldralösa barn, fäderna arbetar långt hemifrån eller är döda, är fadersgestalten viktig, därav det stora firandet av de som finns.

                             

Det som också alltid firas den 16 juni är Youth Day. Då, 1976, kämpade ungdomarna i Sydafrika under apartheid för rätten till sitt eget språk. Vi minns många den berömda bilden på Hektor Pietersen som döende bärs iväg efter våldet i Soweto och de många dödsskjutningarna. Läs gärna Anders blogg då han berättar om då vi fick förmånen att träffa hans syster, som också syns på den berömnda bilden. Här
Nu har ungdomarna i Sydafrika andra utmaningar; dyr skolgång, arbetslöshet, tonårsgraviditeter, våld och kriminalitet. Listan kan göras lång. Därför ät det viktigt att denna dag få lyssna till vad ungdomarna själva säger och vilka lösningar de ger. I Eastwood hade ungdomarna helt ansvar för gudstjänsten inklusive predikan.
Något att lära av!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar