fredag 14 juni 2013

Följ med och se

Denna text publicerades förra veckan i Kalmar läns tidning.Anders och jag skriver där några veckor nu. Detta handlade om förra söndagens texter om "Kallelsen till Guds rike"

Att våga följa med utan att veta vart det leder....

Det spelar väldigt stor roll vem som frågar. Så är det bara. Om ”fel” person säger: ”Följ med!” då följer jag inte med. Är det däremot någon jag litar på, då är det en helt annan sak.

Det kan t ex handla om att gå på bio. Någon undrar om jag vill följa med. Kanske har jag hört talas om filmen men är lite tveksam ändå.  Om den som frågar är en vän, då blir det gärna så att jag följer med. Även om jag inte är säker på att jag kommer att gilla filmen.

Men ibland kan det handla om viktigare saker än en film. Jag kanske är förkyld och denna gång kom snuvan olämpligt, för jag har ett väldigt viktigt åtagande framför mig. ”Du måste testa min huskur”, säger någon! En annan tipsar om ett hälsokostpreparat, som alltid fungerar, och säger: ”Det är Din enda chans om Du ska bli frisk”.

När det gäller en gudstro kan det bli ännu mer påträngande. För vissa är tron på en Gud oviktigt men andra är det livsviktigt. Om en vän, som är på väg till kyrkan, säger: ”Följ med, vet ja”, kan det uppfattas både lockande och skrämmande. Den som blir tillfrågad kan uppfatta både krav och förväntan, på ett sätt som inte känns bra.

På söndag får vi lära oss något av två personer som kände varandra: Filippos och Natanael. Filippos vill att vännen ska träffa Jesus men Natanael är inte så övertygad. Han börjar ifrågasätta. Då säger Filippos rätt och slätt: Följ med och se! Det gjorde Natanael och det kom att förändra hans liv.


Svårare än så behöver det inte vara!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar