fredag 16 augusti 2013

Sommar i Sverige



Vi har haft sommarledigt med värme och sol. Så fantastiskt!

Mycket hinner hända under en sommar. Också under ledigheten gör sig livet påmint, det liv vi har som innehåller allt, avkoppling och påfrestningar, förtvivlan och glädje.Så viktigt att vara tacksamhet för de goda stunderna.



Pappa och mamma vid mina
morföräldrars grav

          
Min far, 89 år i samtal med sina kusiner
90 respektive 87 år.














Under 7 intensiva veckor fick vi umgås med våra barn och vänner. Min syster och jag fick även göra en barndomsresa med våra föräldrar. Fantastiskt! Vår mamma och pappa är 84 respektive 89 år och att än en gång få se platser, möta släktingar och höra berättelser om förr i tiden är något vi värderar väldigt högt.
Vi reste dessutom till Västergötland och upptäckte nya platser tillsammans - nytt och gammalt i en fin blandning!  

Anders i samspråk med Axel-Ivar Berglund, en välkänd
svensk-zulu.

Olle, min systers man, vid citronträdet från Bloemfontein

Båttur med nyförälskade dottern Amanda och hennes Tomas

Karolina i midsommartid

Matilda i målartagen

Besök hos mamma Gertrud

"Pappa" Per instruerar Anders i byggkonstruktion

Gudbarnet Michelle och gudfar Anders har längtat efter att mötas.

Äldsta sonen Samuel

Elin, Samuels härliga flickvän

Johannes -vår son sjömannen  
Innan vi återvände till Pietermaritzburg mötte vi våra vänner och kolleger som är utsända av Svenska kyrkan och arbetar med partners och kyrkor på olika platser i världen. Vi behöver få mötas och fundera tillsammans vad som gäller oss alla var vi än bor; att vara sända till varandra och i kärlek få tjäna och lära av varandra vad kristen tro handlar om i praktiken.


8 kommentarer:

  1. Tack för att du delar med dig av ditt rika liv!
    Var rädda om er!
    Elisabet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ett tag sen jag bloggade nu, men nu tar jag nya tag!

      Radera
  2. Älskar Er. Ni är dom mest finaste o fantastiska människor jag någonsin mött. Kram o var rädda om Er. / Anne

    SvaraRadera
  3. Härligt att se alla fina bilder! Fint att ni tar vara på att träffa släktens äldste! Och snart ses vi - då får ni träffa en släktäldste från den lilla "Olof-grenen" <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi ser fram emot det - även om du inte är särskilt gammal!

      Radera
  4. Blir nyfiken - var i Västergötland var ni? Mina hemtrakter, ju...
    Kramis! Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi var bl a i Varnhem, Skara och Gudhem, samt kollade på avstånd in platsen där en av mina anfäder la ut resterna från brännvinet, dvs potatisen, vid Hornborgarsjön. Det upptäckte några tranor som tyckte det var smaskigt...sen fortsatte de att komma!

      Radera
    2. Hornborgasjön på avstånd, jaja, bättre än inget ;-) Kul att du skriver "tranor" och inte "storpippi", haha!
      Kram från mig! (Karin Ö)

      Radera