lördag 30 mars 2013

Kärt återseende!

I helgen gjorde vi en resa till vår förra församling i Bloemfontein. Vår äldsta dotter Amanda är och hälsar på oss, så det passade extra bra att hon också fick återse sin gamla hemstad. Att vara med på en gudstjänst i St Johannes församling i Batho är alltid en speciell upplevelse. Sången, dansen, återseende och gemenskap.  I Pietermaritzburg har vi ännu inte varit runt i alla de olika församlingar som finns, först därefter kan vi se vilken vi ska tillhöra.

Kvinnor i typiska uniformer
Denna söndag var det Palmsöndag och altaret och predikstolen hade klätts i lila tyg för att påminna om den stilla veckan som skulle komma.  Gudstjänsten leddes av min vän Siepethlo som jag arbetade tillsammans med mellan 2002 – 2006. Han var då ungdomarnas ordförande – nu är han en medelålders familjefar! Han gav verkligen ”järnet” i sångerna! Siepethlo är en duktig sångledare och vi insåg att denna församling både utvecklats och stärkts under de år vi varit borta. Många nya ansikten såg vi och naturligtvis även många kända. Några har dött av de vi kände och det kändes fint att få prata lite extra med de anhöriga och ge en kram till dem. Naturligtvis fans det en präst som ”tog över” då nattvard skulle firas men det är en hög grad av delaktighet av församlingsbor för övrigt.  T e x mitt under gudstjänsten får ungdomarna ställa sig upp och framföra en sång, och i början blir någon frivillig ombedd att komma fram några för att be för dem som drabbats av HIV. En av ungdomarna leder oss i vilka psalmer och sånger som ska sjungas – det är en gammal konfirmand till Anders visar det sig!

Efter evangeliet, som handlar om då Jesus rider in i Jerusalem, börjar kvinnorna sjunga spontant; ”we are walking over to Jerusalem”. Min vän Mothlago, som jag sitter bredvid, tar tag i mig för att vi ska börja dansa, och dansar gör vi! Vi tar oss fram till mittgången och tillsammans med många kvinnor och så småningom den del män dansar vi under det att alla sjunger! Spontant, vackert och härligt!
Jag är tacksam över att vi fortfarande får vara en del av detta – vänfasthet kallas det, som min framlidna svärmor skulle uttryckt det.
Några av våra gamla vänner med Amanda och Anders





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar