onsdag 24 september 2014

Möte med kungar i djungeln

Mäktiga lejonhannar
Att få chansen att vara ute i naturen är fantastisk. I Sverige har vi allemansrätten som vi verkligen ska vara stolta över! Vi får plocka bär och svamp och även sova en natt på någons annans ägor, förutsatt att vi inte förstör eller är på  inhängnad mark. Fåglar, älgar, vargar, hjortdjur, rävar och björnar strövar vilt omkring även om vi oftast inte ser så många på nära håll.
I Sydafrika hålls djuren instängda i reservat och det kostar pengar att besöka dem. Anledningen är inte i första hand att djuren är farliga utan för att människor inte ska döda dem. Områderna är oftast så stora att djuren inte upplever det som fångenskap, även om det ibland känns som att djuren lever lite väl tätt.
Då vi häromveckan åkte till ett djurreservat några timmars resa från där vi bor, var vi med något mäktigt! I skymningen fick vår guide via sin kommunikationsradio veta att tre lejonhannar var i närheten. Snabbt åkte vi åt det hållet...
Plötsligt kom de mot oss, långsam gående med höjda huvuden! Då de passerade vår bil, en meter ifrån, stannade den sista upp, tittade på oss med en stolt min och fortsatte sedan vägen fram. Orädd, mäktig!
Det där kände jag igen, men var...? Jag letade i minnet. Plötsligt kom jag på det!
Varenda gång jag ser en actionfilm eller liknande kommer ”hjältarna” mot oss i bilden, en framför och de andra något bakom med huvudena högt, stolta och orädda....
Så klart – våra ”hjältar” i filmer vi ser har sina förebilder i djurens värld. Enda skillnaden är att djuren dödar för att få mat, medan vi människor har många olika skäl att döda, makt och ära för att nämna något. (” Independence day” med bl a Will Smith eller “Charleys’ änglar” med bl a Cameron Diaz för att nämna några.)

Verklighetens förebild är det mäktigaste jag sett – en kung i djurens värld.

Dagen efter men väldigt nära....

Mäktig blick, ingen som vill ta upp kampen här inte!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar