Valdagen i Sydafrika - människor väntar på att få ge sin röst |
Detta är också
ett val – att klaga och inte rösta. Frågan är om det förändrar något.
Valet att vilja kämpa för rättvisa och gemenskap
är något vi gör varje dag, eller åtminstinde kan göra. Några exempel:
”Fair trade” dvs
rättvisemärkt, eller billigaste varan? Fortfarande är de varor som märks ”faire
trade” dyrare än liknande produkter. Det är ju självklart att det ska vara så
för det innebär ju att de som producerar får mer betalt även om vi får betala
lite mer. Undersökningar har gjorts i Sverige om vi svenskar är villiga att
köpa en tröja från tex H&M som är något dyrare för att ge en bättre lön för
sömmerskorna på andra sidan jordklotet. Många sa sig vilja det!
Miljögifter? Ja,
när det gäller grönsaker kan vi helt enkelt titta på varifrån varan kommer och
fråga oss; är det rimligt att dessa tomater kan hålla sig så röda och fina när
de kommer från tex Nederländerna och har en ”hållbarhet” på flera veckor? Jag
bara tänker på att mina hemodlade tomater blir övermogna efter bara några
dagar.....Att vara klimatsmart betyder att vi får avstå sommargrönsaker på vintern
till förmån för rotsaker som kan hålla sig längre och vara närproducerade.
Att ha råd att
köpa rättvisemärkt handlar också om att inte behöva slänga så mycket mat. Ett
bra alternativ är dessa ”matkassar” som går att köpa och som hjälper oss att planera
vår matlagning och dessutom får vi något att stoppa i frysen. Bra
snabbmatsalternativ helt enkelt!
Valet på en annan
nivå är frågan om att ge pengar till välgörenhet och hur vi ska förhålla oss
till bistånd. Detta funderar
jag mycket på eftersom jag är i Sydafrika för att arbeta för att vi i Svenska
kyrkan ska fördjupa våra relationer, samtidigt som Svenska kyrkan bevisligen är
en stor biståndsgivare.
Bistånd eller
relationer – finns det en motsättning? Detta är frågan för alla kyrkor i
världen, men även för oss som enskilda. Ger vi pengar för att förhindra
fattigdom, och därmed renar vårt samvete? Har vi som kyrka en gemenskap med de
vi ger pengar till så att vi kan ha en dialog om vad som bäst behövs? Hur tänker
vi om de människor som finns hemma där vi bor? Inbjuder vi människor i vår
gemenskap eller ger vi hellre pengar till välgörande ändamål och undviker att
samtala med de som ber om pengar?
Svenska kyrkan
säger sig värna om levande kyrkorelationer vilket är en nödvändighet som
kristna, nämligen att vi i första hand
ska vara med i den världsvida kyrkogemenskapen. Att samtidigt vilja bli en av Sveriges
största biståndsorganisation känns oroande. Det är inte en kyrkas uppgift att i
första hand bli berömd för att man ger en massa pengar. Kyrkans uppgift är i
första hand att leva i relation till varandra för att världen ska tro. I samtal
med varandra blir det uppenbart att vi behöver dela våra resurser. Först
mötas för samtal i en kyrkorelation därefter delande av pengar, kompetens eller gemensam utbildning.
Det är dags att
tänka på vilka val vi gör även då vi vill ha relationer! När vi i Svenska
kyrkan har relationer med andra kristna i världen reser vi runt på konferenser
och möten – men hur är det för de
kyrkokristna som söndagligen ger sin kollekt och ber för sina bröder och
systrar i världen? Ger vi möjlighet till fördjupade vänrelationer för alla? När
fick ombud för Svenskakyrkans internationella arbete där du bor senast resa för att möta kristna från en annan kyrka? Eller när bjöd
vi senast in vanliga kyrkomedlemmar från
en annan kyrka och land att möta oss i Sverige?
Det finns goda exempel. I det arbete som kallas vänstiftsrelationer händer det. Ungdomar får mötas t e x i programmet ”Ung i den världsvida kyrkan” som ger ungdomar en möjligehet att få uppleva hur kristna lever och arbetar i en annan värld. Några stift har egna utbildningar för ungdomar i olika vänstift eller låter nyblivna präster få byta land under några månader. Uppsala stift är föredömlig i sina vänförsamlingsmöten vartannat år i ena eller andra landet.
Men det räcker inte. Svenska kyrkans vänskap med kyrkor i världen kan inte bara synas i stiftens arbete – den behöver synas i vår nationella nivå i Svenska kyrkan också, bl a genom fler satsningar på utsända medarbetare som arbetar tillsammans med våra systerkyrkor eller hemma hos oss i Sverige!
Arbete och samtal under vänstiftskonferens i februari 2014 |
Men det räcker inte. Svenska kyrkans vänskap med kyrkor i världen kan inte bara synas i stiftens arbete – den behöver synas i vår nationella nivå i Svenska kyrkan också, bl a genom fler satsningar på utsända medarbetare som arbetar tillsammans med våra systerkyrkor eller hemma hos oss i Sverige!
Det är dock inte
okomplicerat om vi vill mötas för då behöver vi resa med flyg, bil och andra
transportmedel där vissa förgiftar vår natur mer än de andra. Vi är medvetna om
detta men ofta svär vi oss fria genom att betala lite extra. Men är det
verkligen nödvändigt att skryta med alla resor vi gör med flyg hit och dit
eller är det egentligen ett sätt att beskriva hur viktiga vi är? Vi borde istället
i vårt arbete låta fler människor ”byta land” för att lära av varandra samt för
möten använda mer av videokonferensmöjligheter eller använda andra sociala
medier.Då kan de tillfällen då vi verkligen
behöver träffas öga mot öga reduceras till några få gånger, istället för att varje
möte innebär resor med miljögiftiga transporter.
Ja kyrkorelationer är absolut levande om vi bara tar oss till en gudstjänst då vi är i ett annat land eller inbjuder människor runt omkring oss till vår egen kyrka, inte minst de flyktingar som kommer till vårt land. Kyrkans tidning berättar om goda exempel på detta och det finns säkert fler i Sverige. Bra så!
Kyrkorelation
kräver närvaro.. Vi påmindes om det då vi åkte till Sani Pass i Drakensbergen.
Thato, vår guide, (som tog oss upp på högsta berget söder om Kilimanjaro,skryt,
skryt!) berättade att hans bror var präst i den kyrka som låg 6 km från vår
lodge, och därmed fanns en möjlighet att gå i kyrkan under ledigheten.
Församlingsprästen var beredd då vi söndag kl 10 steg in i den vita kyrkans större rum.
Gudstjänsten var varm och glädjefylld och väldigt inklusiv! Dels hjälpte det ju att vi kan lite sesotho/setwana och att vi kunde sångerna, men dessutom översatte prästen hela tiden till engelska för vår skull! Ordet delades av alla och många var fantastiskt kontextuella dvs vävde in sin egen situation i bibeltexten. Tre unga herdar i sina filtar klev fram och berättade blygt hur lyckliga de var att Gud beskyddar dem från vilda djur och att de har möjlighet att gå till kyrkan.
Ja kyrkorelationer är absolut levande om vi bara tar oss till en gudstjänst då vi är i ett annat land eller inbjuder människor runt omkring oss till vår egen kyrka, inte minst de flyktingar som kommer till vårt land. Kyrkans tidning berättar om goda exempel på detta och det finns säkert fler i Sverige. Bra så!
Gudstjänst i Lesotho - Sani Pass |
Församlingsprästen var beredd då vi söndag kl 10 steg in i den vita kyrkans större rum.
Gudstjänsten var varm och glädjefylld och väldigt inklusiv! Dels hjälpte det ju att vi kan lite sesotho/setwana och att vi kunde sångerna, men dessutom översatte prästen hela tiden till engelska för vår skull! Ordet delades av alla och många var fantastiskt kontextuella dvs vävde in sin egen situation i bibeltexten. Tre unga herdar i sina filtar klev fram och berättade blygt hur lyckliga de var att Gud beskyddar dem från vilda djur och att de har möjlighet att gå till kyrkan.
Den välkomnande
glädjen och självklara tillhörigheten var mer än vad som finns i många gudstjänster i både Sverige eller där vi bor i
Pietermaritzburg! Ett viktigt möte som påminde oss om att mötas är och förblir
grunden för kyrkorelationer!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar