tisdag 11 mars 2014

Att våga lära nytt av de marginaliserade


Vem lyssnar på vem - Mrs Mkhabela eller Mrs Mkambule? Vill du lyssna?
Under tio intensiva dagar träffades representanter för fem vänstift  från Sverige och södra Afrika utanför Pietermaritzburg. Vi lärde känna varandra genom att läsa bibeln ihop och berätta från de verkligheter vi lever i. Det är förunderligt att det finns så mycket klokskap och erfarenheter  hos andra som hjälper mig att förstå klarare vad mission är och varför det är så viktigt att vara en del av en världsvid kyrka!
Prästen och vår bibelstudielärare Solomuzi Mabuza

           
Drama om hur vi bemöter varandra

Lebombostiftet i Mozambique
och Västerås stift



Östra stiftet och Göteborgs stift


         
               Sydöstra stiftet och Skara stift
       
Cape Orange stiften och
Härnösands stift
            
                      Lutherska kyrkan i Zimbabwe
                  och  Uppsala stift











Kyrkornas världsråd har skrivit ett dokument som heter "Together towards life, Mission and evangelism in changing landscapes”  Läs här. Vi arbetade även med detta under några av dagarna och det genomsyrade vårt tänkande resten av tiden tillsammans. En viktig del i ”det förändrade landskapet” är att missionen kommer från de marginaliserade. Tänk så svårt vi har att tänka att JAG får hjälp att se vad Gud vill, genom att LYSSNA på de människor jag vanligtvis tycker att JAG behöver hjälpa – de marginaliserade!
Frågan är vem som är marginaliserad i min eller din närhet. Barnen, alkisen, sjukpensionären, den arbetslöse, flyktingen? Den jag minst anar....

Vi är ganska duktiga i Sverige på att tala om att ”ge röst åt de utan röst”, ge självstärkande kurser, tala om mindfullness, hjälp till självhjälp. Vi har massor av hjälp att ge till dem som vi tycker behöver det. Men när satte vi oss ner och tog emot lärdom och hjälp från dem vi vill hjälpa?
Under dessa dagar läste vi bl a i gamla testamentet om Naman som var en berömd soldat i ett fiendeland till Isarel. Han var svårt sjuk men fick hjälp av en liten flicka som var hans slav. Tänk att Naman lyssnade på ett barn, en slav, trots att han hade goda kontakter med självaste kungen! Tack vare att han lyssnade fick han hjälp. Läs 2 King 5:1-19 (Sen kan vi ju naturligtvis tycka att de är galet att han hade slavar! Men poängen i berättelsen är här en annan, att jag kan lära mig vad JAG missar som Naman förstår, trots att jag varken har slavar eller för krig....)
Oavsett om vi är kristna, politiskt aktiva, rättsaktivister eller allmänt medmänskligt innkännande människor – eller alltihop på en gång – finns detta kvar att lära tror jag;

 Från dem man minst anar i denna världen kommer sanningen och visheten  
 - det gäller bara att våga och vilja lyssna!




1 kommentar:

  1. Att våga och vilja lyssna.... Kloka ord!
    Elisabet Eriksson

    SvaraRadera